نگرش منفی در مورد مصرف استاتین نه خود دارو، ممکن است منجر به عوارض جانبی شود

25 نوامبر 2020 - درصد بالایی از افرادی که استاتین مصرف می کنند، باور دارند که بر سلامتی آنها تأثیر منفی می گذارد، حتی اگر این دارو چنین تاثیری را بر بدن آنها نگذارد.

یک مطالعه در انگلیس نشان داده است که 90٪ از افراد هنگام مصرف داروهای کاهش دهنده کلسترول عوارض جانبی را تجربه می کنند.این اثر به عنوان "اثر nocebo" شناخته می شود که گاهی اوقات می تواند هنگامی که به فرد گفته می شود یک روش پزشکی یا درمان ممکن است منجر به عوارض شود، رخ دهد.

داروهای استاتین به منظور کاهش احتمال حمله قلبی یا سکته مغزی به افراد داده می شود، اما تا یک پنجم از افراد از دردهای عضلانی، خستگی، احساس بیماری و درد مفاصل شکایت می کنند، و بهمین دلیل مصرف آنها را متوقف می کنند.

محققان کالج امپریال لندن می خواستند بررسی کنند که آیا استاتین ها چنین تأثیرات منفی را بر سلامت افراد به جا می گذارند یا مسئله تنها اثر noceboاست؟

در این آزمایش از 60 بیمار که به تازگی مصرف استاتین را به دلیل عوارض جانبی شدید قطع کرده بودند، ثبت نام شد. به هر یک از شرکت کنندگان 12 بطری دارو داده شد، 4 بطری حاوی قرص استاتین برای مصرف یک ماه بود، 4 بطری دیگر حاوی قرص دارونما برای مصرف یک ماه و چهار بطری دیگر حاوی قرص هایی بود که حاوی هیچ ماده ای نبودند(خالی بودند) و قرار شد که برای یک ماه از آن استفاده کنند.

از آنها خواسته شد که یک قرص در روز برای یک ماه مصرف کنند و سپس به مدت چهار ماه داروی خود را قطع کنند. سپس شدت و وخامت علائم خود را از صفر تا 100 ارزیابی کنند و همین کار را برای هر 4 بطری بعدی انجام دهند.

یافته ها نشان داد که نمره متوسط برای عوارضی که داوطلبان در زمان مصرف قرصهای خالی احساس می کردند، 8 ، در هنگام مصرف دارونما 15.4، و در هنگام مصرف استاتین 16.3 بود.

دکتر جیمز هوارد یکی از محققان این مطالعه، اظهار داشت: عوارض جانبی عمدتا ناشی از مصرف کردن خود قرص است، نه آنچه که درون قرص وجود دارد. وقتی به این موضوع فکر کنید شگفت زده می شوید، زیرا اکثر مردم کاملاً با خوردن قرص ناسازگار هستند.

در طول این آزمایش، 71 بار شركت كنندگان گفتند كه علائم برای آنها به قدری ناخوشایند بوده است كه مجبور به قطع مصرف دارو شده اند و از این تعداد 31 بار مربوط به کسانی بود که قرص های خالی را مصرف می کردند.

دکتر سر نایلش سامانی، مدیر پزشکی بنیاد قلب انگلیس، گفت: زیبایی این مطالعه فردگرایانه بودن آن است. برای اولین بار، خود بیماران توانستند ببینند که استاتین ها عوارض جانبی برای آنها را ایجاد نمی کنند بلکه عمل فیزیکی مصرف قرص به نفسه باعث می شود که این عوارض را احساس کنند.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2020/nov/study-proves-statin-negativity-leads-to-side-effects-and-not-the-drug.html